lauantai 13. kesäkuuta 2015

Hyvää oloa ilmassa ja eteenpäin vietäväksi



Tällä viikolla tein oivalluksen: Tärkeintä on huolehtia omasta hyvinvoinnistaan, eikä koko maailman. Olen useamman vuoden kertonut omaa tarinaani masennuksesta, uupumuksesta ja syömishäiriöstä sekä siitä toipumisesta. Olen puhunut, kertonut ja kuvannut mielensairautta, kuntoutumista ja toipumista. Omalla tavallaan olen pyörinyt siellä ”pahassa olossa” kertoen omaa tarinaani eteenpäin. 

Oma haluni ja tavoitteeni on jollain tapaa muuttunut, mielensairauden sijaan haluan kertoa ja katsoa enemmän ihmisen hyvinvointia. Tutkiskella ihan meidän jokaisen hyvinvointia ja hyvää oloa. Kertoa ihmisille kuinka tärkeää meidän on voida hyvin. Elämähän ei tietenkään aina ole mitään vaaleanpunaista ruusuilla tanssimista. Kuitenkin jokaisen elämässä pitäisi olla iloa, ihania asioita ja energiaa arkeen. Emme saisi unohtaa itseämme ja tyytyä elämään elämää joka ei ole meidän näköistämme. Ihmisellä on mahdollisuus muuttua ja kehittää itseään. Voimme rohkeasti haastaa itseämme kokeilemaan uusia juttuja. 

Ainahan ei tiedä ”mitä haluaa isona”, mutta sekään ei ole syy jäädä huonoon oloon. Eikä aina edes tarvitse tehdä mitään suurta ihmeellistä muutosta. Muuttaa maalta kaupunkiin tai kaupungista maalle jättäen työn ja/tai parisuhteen, näistä muutoksia lukee paljon naistenlehdistä. Muutos voi olla sitäkin, että miettii mihin aika menee. Jos mihinkään kivaan ei tunnu jäävään aikaa ja aika näyttää valuvan itselle ei niin tärkeisiin asioihin, voi ehkä miettiä kuinka aikaa saisi siirrettyä mukavampaan tekemiseen. Mikä antaa minulle energiaa ja iloa? Mikä on omassa työssä tavoite, mitä haluaa parisuhteelta tai mitkä ovat omat perhearvot. Ja sitten rohkeasti tekemään omannäköistään elämää ja arkea, vaikka ne eivät olisi niitä perinteisiä tai yleisen tavan mukaisia. 

Itse ainakin huomaan kun meidän perheessä ei tehdä kaikkia asioita ”niin kuin pitäisi”, tätä saatetaan hämmästellä. Ulkonäköäni arvostellaan jatkuvasti, myös täysin tuntemattomat. Minulla on useita näkyviä tatuointeja, joita itse rakastan. Olen ajatellut että arvostelijoiden ja kummastelijoiden kommentit ovet kyseisten ihmisten asia tai ongelma, en anna niiden synkentää mieltäni. Minulla ja perheelläni on tänään meidän näköinen elämä. Minä opin huolehtimaan itsestäni ja hyvinvoinnistani. Olen iloinen ja kiitollinen elämästäni ja toipumisestani mielenterveysongelmista. Olen tässä kohtaa risteyksessä jossa sydäntäni lähempänä on kertoa ihmisen hyvinvoinnista kuin mielenterveysongelmista. Haluan kertoa mielen eteenpäin vievästä voimasta.

Meissä jokaisessa on voima ja energia. Voimaa ja energiaa voimme jakaa eteenpäin kun huolehdimme itsestämme. Oman elämänsä mielenterveyskuntoilija, keho ja mieli yhdessä.







Kuvat Timo Turkka

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti