maanantai 21. lokakuuta 2013

Miksi masentunut äiti ei saa apua? /arkistojen aarteita



Teksti on minun kirjoittamani, huhtikuussa 2010. Paljon painavaa asiaa ja paljon on menty eteenpäin!! Voi olla, että olen kyseisen tekstin julkaissut aiemminkin. Aitoa masentuneen ja uupuneen äidin kokemusta.


MIKSI MASENTUNUT ÄITI EI SAA APUA?

Äiti sairastuu vaikeaan synnytysmasennukseen ja uupumukseen. Äiti hakee apua, mutta järkytyksekseen törmää siihen, ettei sen saaminen olekaan itsestäänselvyys. Kolme kuntaa, monia hoitajia, lääkäreitä ja vastaanottoja. Minua ei uskota, olenko hullu? Muutama hyvä ihminen saa hoidon eteenpäin, auttaa minua. Muutto Helsinkiin joulukuussa 2008 terapia alkaa elokuussa 2009. Näinkö meillä toimitaan hyvinvointivaltiossa, äidit jätetään yksin? Minä jaksoin taistella, entäs jos en olisi jaksanut?

Omalääkäri antaa ohjeet mennä terveysaseman psykiatriselle hoitajalle. Muutaman käyntikerran jälkeen todetaan, ettei ole tarvetta jatkaa hoitoa. En saa riittävää pistemäärää testeissä. Terveysasemaltamme jää kokonaan pois psykiatrinen hoitaja, näin hän minulle itse väittää. Parisen kuukautta myöhemmin sama henkilö kuitenkin tekee samaa työtä, muttei suostu minua ottamaan edes vastaan.

Seuraavaksi minut neuvotaan nuorten kriisipisteelle. Pari käynnin jälkeen hoitosuhde lopetetaan, kun omalääkärini kirjoittaa minulle vihdoin lähetteen psykiatriselle. Psykiatriselta minua neuvotaan etsimään yksityinen terapeutti ja hakemaan kelan tuki. Koko kesä pitäisi pärjätä ”yksin” vaikka olo huononee taas, uusien lääkkeiden aloituksesta huolimatta. Väsyn tähän ja otan yhteyttä potilasasiamieheen, hänen avustuksella minulle järjestyy kesäksi ”terapia” ennen kuin yksityinen terapiani alkaa. Kaikessa tässä välissä minua pompotellaan edes takaisin kun kukaan ei halua ottaa minua hoidettavaksi. Kaikista kolmesta kunnasta Helsinki on ehdottomasti pohjanoteeraus!! Voisi luulla, että maassamme hoito siirtyy automaattisesti eteenpäin kotikunnan muuttuessa.  


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti