lauantai 16. helmikuuta 2013

ÄITINÄ OLEMISEN RUMUUTTA JA KAUNEUTTA


Kävin viime perjantaina katsomassa näytelmän joka kertoi synnytyksen jälkeisestä masennuksesta. Upea taide kohta, olin täysin fiiliksissä. Tunteet kuljettivat minut taas menneeseen… 

ÄITINÄ OLEMISEN RUMUUTTA JA KAUNEUTTA
Ruma äitiys
Ajoittain ajatukseni kuljettaa menneeseen
Kaikki ne menneet ajatukset, sanat ja teot
Lapsiltaan ei pysty salaamaan mielialanvaihteluja, raivonpurkauksia, huutoa, itkua
Kun ei vaan enää hallitse sisällään olevaa oloa
Huomaa huutavansa lapselleen turhasta
Hakkaavansa nyrkkiä tiiliseinään kun vauvan huuto ei lakkaa
Pelottavaa havahtua kauhuun
Hetkiin jotka vain tulee, joita en hallitse
Ei, tuo en ole minä
Alan olla vain paha olo
Paha olo sisälläni käskee
Käskee luovuttaa, antaa periksi
Sanoo, on oikein huutaa
Sanoo, on oikein olla poissaoleva
Sanoo, on oikein murjottaa
En halua olla paha
Haluan pahan pois
Haluan voida hyvin
Haluan olla äiti
Haluan nauttia äitiydestä
Haluan tuntea olevani sopiva äiti lapsilleni
 
Katson menneeseen, näen kauheita asioita
Näen mitä masennus ja uupumus tekivät minulle
Aivot olivat täynnä puuroa
Olen täysin pihalla
Pahan vallassa, joka käski pahaan
Katson menneeseen
Katson nykyiseen
Olen onnekas, kesytin pahan
Pystyn tasapainoisen tuntuiseen äitiyteen
Hyväksyn puutteitani
Hyväksyn ajoittaisen väsymyksen
Hyväksyn kiukun
Näen kasvaneeni
Näen kasvun mahdollisuuksia
Nautin hetkistä lasten kanssa
Elän lasten kassa iloiten
Luotan äitiyteeni
En pelkää enää äitiyden tuomia tunne myllerryksiä,
vaikka ne ajoittain minut haastaakin
Äitiys saa olla joskus vaikeaa
Minun ei tarvitse olla valmis
Saan rauhassa kasvaa rooliin
Itkeä ja nauraa, miten vaan
Lapseni hyväksyvät minut keskeneräisenä
Heistä on jopa kivaa kun äiti on vähän hupsu
Olen tällainen äiti, eikä minun tarvitse olla kuin muut
Jokainen luo oman äitiytensä
Möröt ovat menneessä, elämme nyt
Opetan itseäni elämään nyt
Luottamaan äitiyteeni
Kaunis äitiys
-Saila 2013-

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti