perjantai 18. syyskuuta 2015

Ensimmäinen Cross Training treeni



Olen käynyt EasyFit Pasila liikuntakeskuksessa siitä sakka kun se aukesi tammikuussa 2014. Olen aktiivisesti käyttänyt kuntosalia, käynyt Pilates tunneilla ja erilaisissa virtuaalijumpissa. Treenaan 2-4 kertaa viikossa eli liikuntakeskus on tullut aika tutuksi. Nyt sain tilaisuuden tutustua Cross Training pienryhmävalmennukseen Personal Trainerin opastuksella. Odotin keskiviikon ensimmäistä tuntia innolla ja jännityksellä, kuinka selviän treenistä ja millaista on treenata PT:n kanssa. Lähdin mukaan täysin avoimin mielin kokemaan ja oppimaan uutta.

Päällimmäisenä tunnista jäi mieleen, mahtavan energian ja hien lisäksi, oma käytös. Nauroin ääneen itselleni kun tajusi hokeneeni Personal Trainerille moneen kertaa lausahdukset: en minä osaa, en minä tiedä, en uskalla, en minä pysty, en ole koskaan, liian paljon painoja jne. Perus negatiivinen asenne ja itseluottamuksen puute, mutta miksi ihmeessä pitää aina ensin todeta että ei osaa? Ei kai mitään tarvitse valmiiksi osata, mutta aina voi kokeilla ja oppia. Asenne voisi olla enemmin ”minähän näytän”, kuin ”en minä kuitenkaan pysty”. Huomasin kyllä osaavani tosi monta juttua, vaikka en tiennytkään entuudestaan liikkeitä. Osa liikkeiden nimistä kuulosti vierailta, joita olin kuitenkin tehnyt aiemmin. Yllätyksekseni pystyin tekemään esimerkiksi erilaisia kyykkyjä paljon suuremmilla painoilla kun olisin koskaan uskonut.

Olen käynyt jo yli vuoden aktiivisesti kuntosalilla ja oppinut todella monta juttua, silti edelleen epäilen omaa osaamista ja oppimista. Personal Trainerit ovat varmaan tottuneet tähän kiukutteluun ja uskon puutteeseen. Itseäni kyllä naurattaa oma ”en minä osaa asenne”. Mietin onko tässä myös jotain sellaista ”minähän en tee kun toinen käskee asennetta”? Jotain sellaista, ettei minua tarvitse neuvoa. Tykkään kyllä ryhmäliikunnasta, mutta ehkä tässä erona on se ohjauksen henkilökohtausuus. En ole koskaan aiemmin treenannut PT:n valmennettavana. Ensimmäinen kokemus oli kyllä todella positiivinen. Jännä seurata viikkojen aikana kuinka omat ajatukset ja fiilikset kulkevat. Ryhmässä on kuusi treenaajaa, silti PT ehti hyvin neuvoa ja opastaa, tukea ja kannustaa kaikkia. Ryhmissähän itsessään on omanlaisensa voima, pystyy kannustamaan kaveria ja jossain vaiheessa voi tulla kenties jokaisen motivaatiota lisäävää kilpailua.

Tällä viikolla treeni sisälsi erilaisia tekniikkaharjoituksia sekä kiertoharjoittelua. Erilaisia kyykkyjä, köydenheiluttelua, hyppynaruhyppyjä, burpeita, kehohallintaliikkeitä jne. 

Voittajafiilis treenin jälkeen.


Ihan vähän olin poikki, väsynyt mutta onnellinen.


Cross Training pienryhmävalmennus sijoittui pääsääntöisesti tähän ihanaan apinahäkkiin tai kidutuskoppiin vai mikä se oli. Tänään piti taas käydä roikkumassa ja treenaamassa.

Kirjoittelen kokemuksistani Cross Training pienryhmävalmennuksesta kerran viikossa. Muutenkin tulen kirjoittamaan treenaamisestani Easyfit Pasilan salilla ja jumpissa. 

Blogiyhteistyö EasyFit Pasilan kanssa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti