maanantai 4. elokuuta 2014

Lomalta onnellisuutta ja hyvinvointia



Lomaa kaksi viikkoa takana ja toiset kaksi viikkoa on vielä edessä. Täytyy kyllä sanoa, että jotain olen oppinut. Olen osannut rentoutua, levätä, huilia ja nauttia, ollut todella lomalla. Rentoa meininkiä, ilman aikatauluja ja sidottuja suunnitelmia, muutamia sovittuja tapaamisia lukuun ottamatta. Ulkona ja luonnossa olen viettänyt aikaa lasten ja perheen kanssa. Nähnyt ja retkeillyt ystävien kanssa. Muutaman pitkän yksinäisen leinkin olen tehnyt musiikkia kuunnellen koiran kanssa. Joogaa ja venyttelyä parvekkeella. Olenkin pyrkinyt kiinnittämään ajatukseni ja tekemiseni oman hyvinvointini ylläpitoon, sitä kautta tietysti myös koko perheen.


Kuvien ja ajatusten luomista, Blogini kautta olen yrittänyt välittää hyvinvointia kuvin ja ajatuksin myös muille. Blogiin syntyi vajaan kahden viikon ajan päivittäin päivän ajatuksia. Maanantaina 21.7. julkaisin ensimmäisen kuvan ja torstaina 31.7. viimeisen. Joku vanha kuva on mukana, mutta lähes kaikki ihan vain tässä hetkessä katsellessa ympärille.

Arjessahan monesti unohtuu oman itsensä päivittäinen huolto. Mennä viipotamme aikataulujen rattaissa, ilman että muistamme miettiä mikä minut tänään saisi voimaan hyvin. Senhän ei tarvitse olla mikään iso juttu. Vaikka kupillinen hyvää teetä musiikkia kuunnellen, kuntosali, lasten kanssa hulluttelu, mikä tahansa meille tärkeä. Ajattelemme aika usein, että teemme kaikkea kivaa ja rentouttavaa sitten lomalla. Se onkin hirmuisen hyvä tapa, mutta kyllä sitä ”kivaa ja rentoutta” olisi hyvä ripotella arkeenkin. 

Lomastani haluaisin muistaa pitkälle syksyyn sen ihanan tunteen kun tekee asioita ja juttuja siksi koska haluaa, ei siksi kun pitää. Oli se sitten kotityö, työ, harrastus, mikä vaan tehtävä, kipinä lähtisi siitä että ”hei mä haluun tehdä tän jutun”, ei niin että ”mun pitää tehdä tää”. Kodinhan voi siivota siksi, että siellä on itsensä ja perheensä kivempaa olla. Samalla kun pesee pyykkiä voi suunnitella mitä kivaa laittaa päälle seuraavana päivänä. Töissä voi ajatella kasaantuvat pinot haasteena, joista poimii ja tekee yhden jutun kerralla. Sen sijaan, että pohtii kuinka työ ei koskaan tule valmiiksi. Kuulostaa aika simppeliltä, luulen kyllä, että unohdan tämän tekemisen ihanuuden jossain kohtaa ja kitisen kotitöiden määrää ja työkiireitä.  

Nyt vielä nautitaan kesästä, eikä murehdita tulevan syksyn ja talven kiireitä. Eheyttävä valokuvaaminen on ollut monta vuotta lähellä sydäntäni ja minun juttuni. Hieman ennen loman alkua pyysin miestäni taas kuvaamaan minua. Sain inspiraation kotiin ostetuista ihanista kukkasista ja hyvänolon tunteesta toivottavasti se näkyy. Onnellista ja hyvinvoivaa kesän jatkoa kaikille.




 









Kuvat Timo Turkka
 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti